Facebook Twitter YouTube
Anna Hetman
Anna Hetman

Co w magistracie piszczy

Szanowni Państwo, po wakacjach, które mimo wszystko były pracowite wkraczamy w nowy okres, tworzymy budżet na 2017 rok, planujemy inwestycje, kolejne udogodnienia dla mieszkańców miasta, usprawniamy pracę magistratu.

I.

Mówiąc o inwestycjach nie mogę nie wspomnieć o długo wyczekiwanym przez jastrzębian remoncie ul. Mazowieckiej. Prace na tym terenie rozpoczną się jeszcze we wrześniu. Z tego miejsca pragnę wszystkich Państwa prosić o uzbrojenie się w cierpliwość, bo inwestycja będzie uciążliwa. Przez wiele lat na tym obszarze występowały problemy z wodami podziemnymi. W związku z tym, by efekty inwestycji były zadowalające podeszliśmy do sprawy kompleksowo, od podstaw - od przygotowania kanalizacji deszczowej. Prace będą przebiegać etapowo.

W ostatnich dniach w lokalnych mediach pojawiły się informacje o konkursach, które w najbliższym czasie przeprowadzać będzie miasto. Konkursy te również będą miały związek z inwestycjami miejskimi. Pierwszy z nich, ogłoszony 15 września, swoim zakresem obejmuje zaprojektowanie dedykowanych dla Jastrzębia-Zdroju mebli miejskich (elementy małej architektury, tj. wiaty przystankowe, kosze, ławki, słupy ogłoszeniowe czy stojaki na rowery). Rozstrzygnięcie konkursu przewidywane jest na początek grudnia tego roku. Od tej pory każdy element małej architektury w mieście wymagający wymiany będzie zastępowany przez jednolite, spójne elementy.

Kolejny konkurs, jaki miasto przygotowało we współpracy ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich obejmuje zaprojektowanie bryły Domu Solidarności. Zmagania ruszą 3 października, a ich zakończenie planowane jest na koniec stycznia/ początek lutego przyszłego roku. Jest to pierwszy tak poważny architektoniczny konkurs w naszym mieście. Zależy mi na tym, aby był prestiżowy. Liczę na to, że przystąpią do niego najlepsi architekci z całej Polski, a co za tym idzie, że da nam wszystkim owoce w postaci interesujących propozycji.

Pozostając przy temacie inwestycji, pragnę zapowiedzieć, że w najbliższym czasie w miejskim serwisie konsultacyjnym www.konsultacje.jastrzebie.pl pojawi się ankieta, za pomocą której będą mogli Państwo zagłosować na inwestycję ogólnomiejską. Będzie można wybierać spośród trzech propozycji: systemu miejskich ładowarek solarnych do telefonów komórkowych, wiat przystankowych z małą architekturą i systemu rowerów miejskich. Ankieta opublikowana zostanie pod koniec września. Konsultacje pomogą mi wybrać inwestycję, która wpisana zostanie do budżetu miasta na 2017 r. Już teraz serdecznie zapraszam do głosowania.

II.

Jeszcze w tym roku wprowadzimy kolejne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Tym razem będzie to uruchomienie specjalnej linii telefonicznej, dzięki której osoby niesłyszące będą mogły szybko uzyskać potrzebne informacje za pomocą smsa. W magistracie natomiast pojawi się specjalne oznakowanie, które pomoże osobom niewidomym i słabowidzącym sprawnie poruszać się po budynku. Mam nadzieję, że system się sprawdzi i sprawi, że załatwianie spraw urzędowych będzie łatwiejsze.

III.

Na koniec chciałabym się odnieść do zmian organizacyjnych, które w ostatnim czasie zaszły w magistracie. Pierwsza z nich dotyczy Doradcy ds. Komunikacji, Promocji i Wizerunku oraz Pełnomocnika ds. Młodych w osobie Pana Pawła Świderskiego. Pan Paweł Świderski złożył wniosek z prośbą o zmniejszenie zakresu obowiązków i czasu pracy do 1/4 etatu. Powodem tej prośby była sytuacja zawodowa. Pan Paweł w dalszym ciągu pozostaje moim doradcą i pełnomocnikiem.

Omawiając zmiany organizacyjne chciałabym również odwołałać się do prac nad zmianą systemu płacowego w magistracie. Niestety... wieloletnie zaniedbania w kwestii wynagrodzeń w naszym Urzędzie doprowadziły do olbrzymich nierówności. Proszę sobie wyobrazić, że różnica w płacach na takich samych stanowiskach plasowała się w granicach 600 zł do 2 tys. zł (na wyższych stanowiskach). Nie jest to sytuacja komfortowa ani dla mnie ani dla wszystkich pracujących tu osób. Wokół tego tematu od lat krąży wiele mitów. Mówi się o tym ile zarabia Urzędnik, wydaje się, że są to krocie. A to nie jest prawdą. Pierwszym moim ruchem, kiedy pojawiłam się w magistracie była analiza wynagrodzeń. W styczniu 2015 r. pochyliłam się nad tym tematem i już wtedy podjęłam decyzję, że należy coś z tym zrobić. W tym roku podjęliśmy się trudnego zadania - przeanalizowania wszystkich wynagrodzeń jednostek miejskich i tu w Urzędzie. Niestety okazało się, że średnia płac pracowników magistratu jest najniższa. Z analizą wynagrodzeń wiąże się również audyt na stanowiskach pracy obejmujący ewaluację czasu pracy i zadań. Inne gminy mają podobne badania już dawno za sobą. Analizy pozwolą na wycenienie każdego stanowiska, pokażą ile osób w jakim wydziale powinno pracować i jakie wynagrodzenie pobierać. To istotne dane pozwalające na zoptymalizowaniu pracy całego Urzędu. Dotychczasowy system wynagrodzeń bardzo różnicował pracowników. To niedopuszczalna sytuacja. Należy to zmienić i urealnić. Dlatego też zdecydowaliśmy się na wspomniane analizy, przedstawiliśmy je naczelnikom, związkom zawodowym. Zaplanowane na ten rok podwyżki nie objęły kadry kierowniczej, zrobiliśmy pierwszy krok, który pozwolił nam podnieść stawki dla najmniej zarabiających pracowników. Określiliśmy najniższe stawki dla stanowisk referenta, podinspektora i inspektora. W kolejnym etapie określone zostaną stawki minimalne dla stanowisk kierowniczych. Te działania pozwolą określić ścieżkę awansu od momentu podjęcia pracy w magistracie przez kolejne szczeble i co za tym idzie łatwo obliczyć swoje wynagrodzenie. Te działania sprawią, że sytuacja nareszcie będzie klarowna.

29 września odbędzie się pierwsza po wakacjach Sesja Rady Miasta, podczas której, jak co miesiąc, zdam sprawozdanie z pracy magistratu za okres od ostatnich obrad. Informacją podzielę się z Państwem za pośrednictwem tej strony. Już dziś serdecznie zapraszam!